2011. február 7., hétfő

The Long Mirror




The Long Mirror


Hampstead Pentameters ismét. The Long Mirror, J. B. Priestley ritkán játszott darabja. Ma adták utoljára, így időm már nem volt barátaim meghívni. Egyedül érkezem. A színház rendező tulajdonosa, Leonine-Scott Matthews elmondja, Dunne Experiments with Time című könyve nagy hatással volt a szerzőre. S valóban, lélektani thriller, személyes viszonyokról.

Az előadás után gyors szendvics, tea. "The Coffee Cup" olasz kávézó-kisétterem. Tudatosan. Decemberben E.T.A. Hoffmann Diótörője után barátommal, közvetlen karácsony előtt ugyanitt vacsora. Az akkori beszélgetés emlékére is térek be. A kamaradarabhoz illik a hangulat. Tényleg különös időutazás. Kis asztalok. A szomszéd asztalnál fiatal pár. Lengyel lány azt hiszem, s olasz fiú. A lány családi albumát nézegetik. Mellettem zajos, hangulatos család. Két nő, két lánygyerekkel. Ismerős hangulat, visszatérő helyzetek.

"Találkoztunk már?" A darab központi kérdése. Egy kis hotel mélyen a Welsh-i hegyekben. Itt bontakozik ki Priestley mesteri darabja. Hogyan ismerheti Branwen Elder, a legapróbb részletekig, Michael Camber legintimebb gondolatait? Úgy, hogy sohasem találkoztak. Átvészelheti-e házassága e konfliktus teli találkozást a paranormálissal?

A cselekmény idősíkok játéka. A kortárszene-szerső Camber boldogtalan házasságban él. Évek óta nem alkot. Feleségével tisztázni jönnek kapcsolatukat, megmenthető-e. S ekkor kezdődik az időntúli szerelmi háromszög, a feleség részéről a féltékenységi dráma. Humor, szellemes fordulatok alól átélik az élet központi dilemmája: eltűnt idő nyomában jár-e életünk? Menetének rejtett megsiklását valaha is megérthetjük-e? A látnok Branwanba, akivel évek óta láthatatlanul is együtt élt, beleszeret. Felismeri: őt kereste feleségében. A hotelből való viharos távozás mellett dönt az események látszólagos csúcspontján. Ám a Branwan és a férj felesége, Valerie közti beszélgetés új fordulatot ad. Tulajdonképpen tragikus elválás és happy end ötvözete a befejezés. Új élet reményében érkezett, az újrakezdés reményében kívánt távozni. Ez meg is történik, de nem "megtalált szerelmével", hanem újra-kezdett szerelmével. Újra-kezdve, elfojtások, tettetések nélkül: ugyanabban az életben.

A darabot elolvasni vágyom. Az angol fringe hangulata az esten, mint magát a könyvet megnyitni. S újra rácsodálkozom, a színpadra írt mondatok, mint hídpillérek. Hordozzák az élet valós rétegei terhét. A színpad tényleg csak játék. A könyv sorai mégis olyan anamnézis, mely mögött ott lélegzik a valós idő. A történetből lép elő: teázás, séták, megismerkedések, kuszaságok. Meghosszabbítás. Bútorok szövete, a kandallóban a tűz, a tea-time. A szobák és az élet egyszerisége összeérnek.

Említettem, szeretem ezt a helyet. Egyedül visszatérni is: mondatoktól érintett. Arcoktól. Emlékszem, két éve Az Alice csodaországban néztük Lucával, Carloval, és a kazah muzsikus Bulat-tal. Ennél az asztalánél Catherinnel ültem; s a szlovén Mátéval, aki elvileg ma jött volna. A menülapra pillantok. 1934-ben alapították, "The Oldest Coffee Lounge in London." A teraszról 1954-es felvétel.

A darabban visszhangzik az életünk. Mint kávéházak bensejében. London történelmi bel- és külkerületeiben egy dolog változatlan. A kiséttermek, és pubok. Mi is történne az emberrel, ha bejárt helyeire nem térhetne vissza? Nyilván, a régi Krúdy világ a múlté. Miként a türelemmel megírt irodalom is.

Gyakran elképzelem a várost. Egy pillanatra, ha üressé változna: egyedül maradnánk benne. S lenne egy óra, egy délután, amikor csak azok haladnának el benne, akiket olvasmányainkból ismerünk. Meglepő találkozások lennének. John Constable az angol tájképfestészet megújítója. Két sarokkal fentebb a hegyen, a temető legvégében nyugszik. Felesége mellett, akivel szerelemben volt, s éveken át nem engedte a család a házasságot. Priestley; De Gaul tábornok, aki a rejtett katolikus templomba járt. Simone Weil. Bartók is járt itt kinn; Oscar Wilde, T.S. Eliot, Freud. Velük nemcsak itt, de South Kensingtonban is találkozhatnánk.

S ott járnak közöttünk azok karmánknak azok a csomópontjai, amikor fordulhatna, s fordult is történetünk. Túl könnyen továbbhaladunk. Nem mi vetítjük újra a filmet, a képek robbanása görget bennünket tovább. Hacsak meg nem kérdezzük magunktól: "Nem találkoztunk már, valamikor?" Helyzeteket, barátokat felkeresni. Barátságokat ápolni. Leveleket megírni. Beteg barátunkat meglátogatni; ezt figyelem meg. Ellépni a kor tükrei és illúzió elől. Könyvet megnyitni, ahogy kéz a kézbe kulcsolódik. Ez történetünk kulcsa. Új életet kezdeni a régiben.


2011-02-06

Nincsenek megjegyzések: