Kék-sárga ország volt hadügyminisztere, Londonban, nyilatkozza. Kék-sárga országért nem elég, hogy valaki kész legyen meghalni (a seregben). De ölni is késznek kell lenni. Ölni. Nos, így tévedt be e benső tájképbe, amit épp megfigyelni igyekszem, a nagykövet.
Amit megfigyelni igyekszem, az emberi kéz, amikor vonalat rajzol a képen. Festményen, grafikán, grafittal, ecsettel: az emberi kéz nyoma. A vonalat, amelyet húzunk, mindig „töredékes". Remeg, hibák vannak benne. Izmunk fáradtsága, anatómiánkból fakadó korlátaink, mind-mind ott vannak abban, amitől az a vonal emberi. A művészi kifejezés sokféleségének alapeleme kezünk „gyengesége". Az ecsetet tartó kéz „remeg". Ebből fakad a vonalak, ritmus, és hangsúlyok alkotta „emberi remegés". S a véletlenszerű megbicsaklásokból összeálló szépség. Tulajdonképpen az emberi kéz alázata ez. A festő keze nem tagadja töredékességét. A mozdulatokban ott lévő befejezetlenséget.
Az AI által generált grafikák ellenben: mindig tökéletesek. Tökéletesen élettelenek. Minden ív kiszámítható. Minden szín akkurátus. Még a véletlenség is színlelt. Emberi rezgések és megremegések nélküli.
Amit azonban e benső tájképben meg szeretnék figyelni, az nem az AI és kezünk kontrasztja. Hanem az a vonalvezetés, amit a fegyvereken és hadigépeken látunk. Emlékszem. Aki fogott már kezében fegyvert, „dolgozott" már bombával, aknavetővel, gépfegyverrel – felfigyel a fegyverek nyelvére. Az ölni képes eszközök és tárgyak színlelik a tökéletességet. Vonalvezetésük, formájuk hibátlan. Tökéletes funkcionalitás. Az aknagránát ívén végig simuló kéz csak elismerni, elfogadni tudja ezt a nálánál erősebb hatalmat. Csak behódolni tud a tökéletes íveknek, a kényszeres (hazudott) tökéletességnek.
S ez a művi, kiszámított, és ránk kényszerített „esztétika" maga a megtestesült gőg. A tökéletes autók-gépek-fegyverek-AI felületek gőgössé tesznek bennünket. A hatalom érzetével ruháznak fel. Mindannyian kék sárga ország volt hadügyminiszterei leszünk. Ugyanabba a pózba és szájmozgásba rajzoltatunk bele. Így bérlik ki álmainkat a szépnek látott (hazudott) bombák, s az igazságosnak (hazudott) mondott háborúk.
Ami megmarad nekünk, mint egyetlen Exodus, az ott, ebben a gépek által átrajzolt tájban álló művész. A töredékes kézmozdulatainkra épülő művészet. Mert a valódi művészet soha nem tagadja el az alkotó kéz ügyetlenségét. S miközben képernyőket görgetünk, mappákat nyitunk, átrendezünk és zárunk (egy diáklány épp ezt csinálja mellettem a Café Néró szomszédos asztalánál) – eszünkbe jut e még kezünk eredendő szabadsága? Mely egyedül képes megrajzolni azt a kulcsot, s megfordítani azt a kulcsot, a ránk zárt AI ajtókon (volt hadügyminisztereken) túlira?
12.04.2025
The difference is
Former Minister of Defence of the Blue and Yellow country, in London, says. "For the blue-yellow country, it is not enough to be prepared to die (in the army). You must also be prepared to kill." To kill. Well, that's how the ambassador wandered into this inner landscape I'm trying to observe.
What I am trying to observe is the human hand drawing a line in the picture. In painting, in print, with graphite, with brush: the mark of the human hand. The line we draw is always "fragmentary". It shakes, it has mistakes. The fatigue of our muscles, our limitations due to our anatomy, are all there in what makes that line human. The fundamental element of the diversity of artistic expression is the "weakness" of our hands. The hand holding the brush "trembles". It's not a machine. Hence the 'human tremor' of lines, rhythms and accents. And the beauty that is made up of the accidental flickerings. It is, in fact, the humility of the hand. The painter's hand does not deny its fragmented nature. The incompleteness in the movements.
The graphics generated by AI, on the other hand: always perfect. Perfectly lifeless. Every arc is predictable. Every colour is accurate. Even the randomness is faked. No human vibrations or tremors.
But what I want to observe in this intimate landscape is not the contrast of AI and our hands. It's the lines we see on the weapons and war machines. I remember. Anyone who has held a weapon in their hand, "worked" with a bomb, mortar, or automatic gun - will notice the language of weapons. Tools and objects capable of killing pretend perfection.
And this artificial, calculated and imposed 'aesthetic' is arrogance incarnate. Perfect cars-machines-weapons-AI surfaces make us arrogant. And surprisingly bloodthirsty. They give us a sense of power. We all become former ministers of war in a blue and yellow country. We are drawn into the same posture and mouth movements. This is how our dreams are rent by bombs that are seen as beautiful (lied) and wars that are said to be just (lied).
What we are left with, as the only Exodus, is the artist standing there, in this landscape redrawn by machines. Art based on our fragmentary gestures. That's our only line of defence. For true art never denies the clumsiness of the creative hand. And as we scroll through screens, open, rearrange and close folders (a student girl is doing this next to me at the table next to Café Nero) - do we remember the inherent freedom of our hands? Which we evacuated from our fingers? Which alone can draw that key, and turn that key, into the what is beyond the AI doors (and former ministers of war) that are locked upon us?
12.04.2025
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése