2008. október 9., csütörtök

Izzásodig



Izzásodig

A-év, 27. hét, P. (Gal 3,7-14; Zs 110; Lk 11,15-26)


G. Jung mondja, a vallási szimbólumok eltűnése a mindennapokból törés a kultúrán belül. Felborul a gondolkodás egyensúlya. A vallási jelképek használata ugyanis a tudatalattival való kapcsolat-tartás fontos eszközei. Jung hozzáteszi, a tudatalatti ezen elfojtása rendkívül veszélyes, a civilizációs "őrületet" kockáztatjuk. 

Jézus ördögűzését most elsősorban ebben a kontextusban lásd. Van-e rálátásunk, távolságunk önmagunkra és a bennünket övező események folyására? "Egy alkalommal kiűzött egy néma gonosz lelket. Amikor a gonosz lélek kiment, a néma megszólalt. A nép elcsodálkozott. De néhányan így vélekedtek: 'Beelzebullal, a gonosz lelkek fejedelmével űzi ki a gonosz lelkeket.'" (Lk 11,14-15) Az Atyja szeretetéből merítő Isten Fia természetesen tud távolságot tartani a horizontjait összezavart környezetétől. Rálát kétkedéseinkre. S érzi, mégpedig türelmes szeretetben azt a pontot, ahol talajt veszítettünk. "Mások próbára akarták tenni, ezért égi jelt követeltek tőle. De ő átlátott rajtuk, azért ezt mondta nekik: 'Minden önmagával meghasonlott ország elpusztul, és ház házra omlik. Ha tehát a sátán meghasonlott volna magával, hogy állhatna fenn az országa? Azt mondjátok, hogy Beelzebul segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket. Ám, ha én Beelzebul segítségével űzöm ki a gonosz lelkeket, a fiaitok kinek a segítségével űzik ki őket?... De ha én az Isten ujjával űzöm ki a gonosz lelkeket, akkor már közel van hozzátok az Isten országa.'" (Lk 11,16-20

Az izgalmas az, hogy Jézus látja az Abba teljes erejében megérkezett országát ‒ a kétkedői nem. Mi teremti meg bennünk ugyanezt a rálátást? A kereszt szimbóluma. Azé a kereszté, mely a közösségi terekből, városképből, szobabelsőkből eltűnt. Száműzetett, vagy kiveszett. (Németország, a szekuláris állam jegyében, épp most kívánja eltávolítani a még megmaradt közintézményekből és közösségi helyekről.) Pedig a "kereszt felvételében", ön-megtagadásunkban kifejezésre jut a képesség: tudok távolságot tartani ösztönös érdekeimtől. Tudok elhatárolódni ösztönös első reakciómtól: az idegennel/mással/riválissal szemben érzett félelemtől, vagy gyűlölettől. 

Ebből az önmagam fölött nyert horizontból ‒ ez a kereszt ajándéka ‒ fakad a konfliktusok kezelésének képessége; s minden helyes politeia, közéletiség. E keresztény szimbólum rajtad keresztül üzen kultúránknak: hihetünk a konfliktusok nem erőből, vagy "kinyilatkoztatással" történő rendezésében. Jézus Keresztjéből fakad minden párbeszéd és közvetítés. Ezért a Kereszt egyben a legőszintébb út tudatalattinkhoz is. Ahol minden izzik.



2008-10-09





Discover the new Windows Vista Learn more!

Nincsenek megjegyzések: