Elektronikai hulladékot szétszerelő üzem
Amit nem lehet rövidebben mondani
B-év, 33. hét, Cs., Árpádházi Szent Erzsébet ünnepe (Péld 31,10-13.19-20.30-31 vagy 1Jn 3,14-18 Zs 33 Lk 6,27-38)
Úgy tűnik, a "szép és rövid gondolatok" már csak ádventre maradnak. Az evangéliummal való együtt járás, amire vállalkozunk, a jelenre érzékenyít. "Beleállni" azokba a helyzetekbe, ahol - pártkódok nélkül - jelen van a közösség szenvedése. Az árpádházi magyar szentek ilyen "beilleszkedések". Van, számomra nyilvánvalóan, a feltűnő árpád-sávos zászlóknak, lélektani olvasata is. A Jobbik és Magyar Gárda jelenség előretörésébe, igenis, "bel kell állni". S olvasni, mégpedig értő olvasással, ami történik közöttünk és velünk. Nézem a sajóbábonyi és a dömsödi Jobbik-fórum képeit; s utóbbin elképedéssel olvasom ifj. Hegedüs Lóránt zsidóellenes kirohanását. Ugyanígy a sajóbábonyban baltával bevert ablakú piros Suzuki képét. A rendőrcsizmákat a sárban. Köd. Átázott föld. Formátlan, derűtlen, elhanyagolt magyar utcák. Gárdisták, és szimpatizánsok konok, dacos tekintete. Éjszaka. (A napokban Magyarországon járt Elie Wiesel könyvcímével élve.) De miről beszél a piros-fehér sávok tudatalattija? Van-e üzenete a most uralkodó és döntéshozó elitek számára?
Szeret a magyar árpádházi szentjeinek számával dicsekedni. Sztenderd katolikus klisé, "nincs még egy nemzet, ami ennyi szentet adott volna az egyháznak." Igaz. De az ellenkezője is, sajnos. Könnyen feledjük, hogy Árpádházi szentjeink az adott kor válsághelyzetére adott válaszok voltak. Aktuális lenne nosztalgiáink mellett jelenlétük realista olvasata. Nagy számuk, jelképesen is, mintha a magyarság folyamatos válságát tárná fel. S nem utolsó sorban, a mindenkori politikai elitek krízisét. Hiszen a kanonizált szentség nem más, mint a közösség válságára adott gyógyító minta elismerése. Nos, az árpádsávos zászlók a közösség vészjelzései. Segélykérés, ha úgy tetszik. Lelkiségi, értékbeli vákuum kimondása. Mély történelmi elfojtások és "demokráciatraumák" felszínre bukása.
Meggyőződésem, Árpádházi Szent Erzsébet példája láttatja helyesen az "árpádsávos krízis" természetét. (Szimptomatikus az is, ahogyan a jelen krónikásai próbálják "betiltani", megbélyegezni e sávok használatát. Tagadása ez a felelősségnek a helyzet kialakulásában.)
Az árpádház szentjei, érzésként is különös ezt ezekkel a szavakkal kimondani, komplex látást kínálnak helyzetünkre. Látszólag állnak időben és térben távol a ma krízisén. Megtanítanak nem félni, hanem összetettségében látni a helyzetet. Nem hiszek ugyanis a démonizáló válságkezelésben, ahogyan a Jobbikhoz közelednek pártok, vagy média. (Csak zárójelben, de a Jobbik és a Magyar Gárda fóbiái, érlelődő antiszemizmusa, és radikalizmusa - egy az egyben megegyezik "a liberális média" démon-kliséivel. Előrefutó ítéleteikkel, mely természetesen performatív, jövőt alakító beszéd, szobrászkodták elő az időből a Jobbik hangnemét és stílusát. Nagyrészt tartalmát is. Előbb utóbb azzá válunk, aminek kimondott szavainkban látjuk egymást. A politikai hermeneutika különös vákuuma ez. Forráshiány. Paradoxon, de a Jobbikot a démonizálás tükrei éltetik; és segítik is majd tizenöt, húsz százalék fölé. És úgy tűnik, nincs a tükörből kilépés. A "kritikus (párt)média" és a Jobbik-Gárda egymás forrásai.)
Az ok-okozatok tisztánlátása a fontos. A háborús politikai píárok első lépéseként, úgy nyolc éve, antiszemitát, magyar nyilast, stb. kiáltott a média. Akkor teljes erővel, s úgy a legsúlyosabb kategóriákban, amikor senki nem volt fasiszta, antiszemita, vagy nyilas. Mára esély nincs kilépni az igaztalanul oktrojált bélyegekből; és a "formára növekedett", most már tényleg létező indulatokból.A démonizálás köre bezárult. S mára van ok félni attól, hogy a szembefordított tükrökből nem lesz kilépés. Csak törések által. Mert kilépés a meddő indulatok, "a weimarizálódás" mátrixából, csak helyes azonosulások révén lehetséges.
*
S ez Szent Erzsébet tanítása. Azonosulni tudni a sebzett és forráshiányokban (horizontokban) szenvedő másikkal. Arra a bizonyos komplex, integrálni képes látásra akkor tehetünk szert, ha előbb azonosulunk a kor elesettségeivel. Szegények, betegek, leprások, éhes emberek szükségével. Nem utolsó sorban a hangtalanokkal. Erzsébet "idegenben", Türingiában, ezt tette. Kivetkőzik az "udvar" és kora médiaelitjének kliséiből. Azon az áron, hogy nemcsak lehajol, "kegyesen", hanem belép a páriák életébe. Ha van az árpádházi uralkodószenteknek maradandó üzenete, akkor az az elitek helyes azonosulásának mintája. "Nektek azonban, akik hallgattok engem, ezt mondom: 'szeressétek ellenségeiteket, tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek titeket.Aki kér tőled, annak adj, és aki elveszi a tiedet, attól ne követeld vissza.'" (Lk 6,27.30.)
A nihilizmus idején (társadalmi érték-vesztés) döntő, hogy a közösség tagjai milyen azonosulásokat látnak vezetőiktől. A pártelitek évek óta a szavazatszerző, háborús politikai píártechnológiákba szocializálódnak. Képtelenek integrálni, meghallgatni a másik hangot. Azt a szavak alatti szükséget, amit a "démonizált" másik, szavai alatt, öntudatlanul is artikulál. Itt az erzsébeti példa tétje. Az ország szociológiai domborzatának közel egyharmada meghallgatatlan. A demokrácia páriái. Statisztika mutatja, a volt keleti blokk országaiban egyedülálló módon, a lakosság kétharmada (!) ítéli meg negatívan az 1990-es rendszerváltozást. Igen, a nagypolitika folyamatosan elnézett a "gyarmattudat" kialakulása fölött. A lélektani krízisnek a gazdasági mutatókban gondolkodó pártok képtelenek voltak figyelmet szentelni. S ugyan mit vártunk, mivel jár majd, ha a modernitás, a kapitalizmus, és a posztmodern fogyasztóiságot (piacgazdaság) röpke tíz év alatt, erőltetett menetben, beömlesztjük egy eleve hiányaiból érkező közösségbe? A Jobbik előretörésével most fog visszaütni az, hogy az ún. versengő ("weimari") pártmodellek helyett, nem tudtunk időben áttérni az együttműködő pártmodellekre. Mely együttműködés mindig a közösség valódi szükségeiből fakad. Nem szégyen kimondani: valódi sebeiből.
A lecke, a gyógyulás leckéje fel van adva. Erzsébet a külső- és belső azonosulásokra hív. Ez az elitek felelőssége. Befelé: kilépni megfigyelés, lehallgatási ügyekből; és a nyomukon támadt belső megoszlásokból. S legfőbbképp abból a "weimarizáló", pártpolitika beszédmódmódból, mely a konzervativizmuson, mint értékmegőrzésen belül, szedi áldozatait. Kifelé: a polisz olyan pozitív, közösségi terét megteremteni - mellyel az identitásukban, egzisztenciájukban sebzett közösségek azonosulni tudnak. Nem az erőből politizálások ideje ez, hanem a valódi gyógyításé. "Legyetek irgalmasok, amint Atyátok is irgalmas"(Lk 6,36)A Jobbik helyén, egyedül ez az erzsébeti hang képes megszólalni hitelesen. Ott, ahol a tudósításokban tizenöt, húsz éves használtautókkal járó "gárdistákat" látni. A "wartburgi vár alatti mélyszegénységet"; néma esőben. Mint Tarr Béla Kárhozat c. filmjének torokszorító zárójelenete. Ez az erzsébeti táj.
2009-11-18.
Az eddig összegyűjtött magyar szentek illetve szentéletü magyarok névsora:
Remete Szt. Pál, Théba, III/IV.sz. (A pálosok névadója!)
Pannóniai Szt. Márton pk. Szombathely, Tours, +397
Szt. Adalbert OSB pk, vt, Prága, Esztergom +997
Szt. Szórád/András OSB remete, Zoborhegy, Szkalka +1009
Szt. Benedek OSB remete, vt. +1012
Szt. György vitéz vt., Kijev környéke +1015
B. Radla/Sebestyén OSB pk, Esztergom +1036
B. Asztrik/Anasztáz OSB pk. Kalocsa, Esztergom +1036
Szt. Vác remete, Vác, XI. sz.
Szt. István király, Esztergom, Székesfehérvár +1038
B. Gizella királyné, Esztergom, Passau +1059k
Szt. Imre hg. Esztergom, Székesfehérvár +1031
Magyar Szt. Mózes, Kijevi barlangkolostor +1043
Szt. Gellért OSB pk, vt. Csanád, Buda +1046
Szt. Beszteréd pk, vt. Nyitra, Buda +1046
Szt. Bőd pk, vt. Eger, Buda +1046
Sz. Beneta pk, vt. Veszprém, Buda +1046
Novotorgi Szt. Efrém remete, Novgorod +1053k
Pécsi B. Mór OSB pk, Szent Márton hegye, Pécs +1070k
Skóciai Szt. Margit királyné, Mecseknádasd-Rékavár, Edinburgh +1093
Szt. László király, Várad +1095
Árpád-házi Szt. Piroska/Eiréné császárné, Bizánc +1134
Árpád-házi Nagy Szt. Erzsébet, Sárospatak, Marburg +1231
Magyar B. Ilona OP, Veszprém, +1240k
Magyar B. Pál OP vt., Kunország +1240k
Bánfy B. Buzád OP, vt. (Észak-M.o.) +1241
Wildhauseni B. János OP pk., Bosznia +1253
B. Szádok OP vt., Szandomir +1260
Esztergomi B. Özséb, Pilisszentkereszt +1270
Árpád-házi Szt. Margit OP, Nyulak szigete, +1270
Csehországi Szt. Ágnes OSClarae, Prága +1282
Magyarországi B. István OFM hithirdető, vt., Fekete-tenger vidéke, +1288k
Árpád-házi Szt. Kinga fejedelemasszony, Krakkó +1292
B. Gertrud O.Praem, Altenburg +1297
Pannoniai B. Vid OSA, Várad +1297
Anjou/Toulouse-i Szt. Lajos OFM pk. Toulouse, +1297
Árpád-házi B. Jolánta fejedelemassony, Gniezno +1298
B. Ágoston OP pk, Zágráb +1332
Magyar B. István OFM vt. Várad +1334
Csáky B. Mór OP, Győr +1334
Portugáliai Szt. Erzsébet királyné, Estremoz +1336
Árpád-házi ifjabb Szt. Erzsébet OP, Buda, Töss (Svájc) +1336/38
Csáky B. Károly OP, Győr +1339k
Magyar B. Antal OFM harmadrendi, Foligno +1398
Anjou Szt. Hedvig királynő, Krakkó +1399
Dominici B. János OP, Buda +1418/19
Jámbor B. Ferenc OSPPE, Márianosztra +1434
Kapisztrán Szt. János OFM, Nándorfehérvár +1456
Subáczy B. Antal OSPPE, Várad +1473
Báthory B. László OSPPE, Budaszentlőrinc +1484
B. Kálmán OSPPE, Ungvár +1500
Temesvári B. Pelbárt OFM, Temesvár +1504
Csanádi B. Albert OSPPE, Bajcs +1515
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése