Szinyei Merse Pál, Majális
„Ahogy marokba csúszik a fegyver"
C-év, 3. hét, Sze. (2Sám 7,4-17; Zs 88,4-30; Mk 4,1-20)
Kedves levelet kapok a napokban. A liberalizmus kritikájához szempontot. Tanulságos, hogy mekkora sebet hagyott emberekben az az ideológiai frontátvonulás, amit a „magyar liberális párt", az SZDSZ kommunikált. Sohasem volt szimpatikus ez a formáció. Elsősorban azért nem, mert miközben kultúrharcot provokáltak, számomra megmagyarázhatatlan indítékból, soha nem hivatkoztak az európai Felvilágosodás szövegeire. Nem volt szellemi kapcsolatuk annak érték-kánonjával. Úgy tűnik, ez a magyar elitek tragédiája, szinte függetlenül oldaltól. Tragikus az a konzervativizmus, kereszténydemokrácia stb. is, − mely nem merít élő módon saját hagyományából. Az említett párt mindenesetre sikerrel elérte, hogy elsősorban sebeket és ellenérzéseket hagyott maga után; sokakban. Értem a sebeket, a sértéseket. Ugyanakkor mindig ott van bennem a kétely, vajon tisztában vagyunk-e vele, hogy a kép, amit belénk fényképezett zaklatott történetünk, nem a liberalizmus. Ennek (s sajnos éppúgy igaz ez „konzervativizmusainkra" is), csak valami nagyon torz, végtelen provinciális változatát láttuk. Nemzetietlen, érzéketlen, erőit és képességeit túldimenzionáló volt az SzDSz. Első vonalbeli arcai elhasználódtak, ki így, ki úgy, s főként azért, mert elszakadtak saját Szövegüktől. Bebújtak tabu szavak, tabu témák mögé. Látszólag kiálltak, védték a zsidó, a cigány kisebbséget, a kisebbségi helyzeteket. De csak látszólag. Nem bántak tisztelettel e közösségekkel. Feláldozták sebzett, tabu helyzetüket a saját marketing kedvéért. Az, hogy a látens, vagy kevésbé látens antiszemita hangok, cigányellenes indulatok megjelentek − nagyban a liberális pártkommunikáció felelőssége. A „fasisztáknak" szánt csali bejött. A vitát olyan formában, olyan panelekbe csomagolták, amire csakis „fasiszta módon" lehetett válaszolni. Szőnyeg alól, előjöttek az „árnyak", egy traumatizált, évtizedek óta magára hagyott, szellemi és erkölcsi támogatást elitjeitől nem kapó közösség torz hangjai. De nem voltak „fasiszták, nácik", vagy nyilasok. Önmaguktól nem. Egyszer világosan látszani fog, a „fasisztázás", mint politikai program, a rendszerváltás utáni időszak legnagyobb zsákutcája volt. Ám ez nemcsak az SzDSz felelőssége. Éppúgy minden közösségé is, aki kulturális kánonjától függetlenül kívánja alakítani a jelent. A valaha jobb sorsra érdemes SzDSz mutatja, mennyire feldarálódik egy közösség, mely nem akarja felvállalni valós hagyományát. Intő példa ez, minden működő, és nemcsak politikai közösségnek. Nem vállalni a kultúránkból következő erkölcsi felszólításokat, a hétköznapok csendes őrületéhez vezet. És kommunikációképtelenséghez. A gyökerek megtagadása mindig felfalja fiait. (S az elmondottak csöndes magánvéleményem az MDF és az SzDSz együttműködéséről. Forrásaiból merítő konzervativizmus nem köthet ilyen olcsó kompromisszumot. Túlélésért sem; növekedésért sem.)
Ne gondoljuk, hogy a megörökölt helyzet jó alap a folytatáshoz. A fenti „liberalizmus", sajnos, kitermelt egy szintén felszínes liberalizmus kritikát. Dualizmusokba rögzült a gondolkodó ország is. Az említett levélben
2010-01-27
Illusztráció: PG csoport, A férfiak visszalőnek c. dal
www.youtube.com/watch?v=vp6Prr_BN3c
Hotmail: Trusted email with powerful SPAM protection. Sign up now.
1 megjegyzés:
Hagyomány nélkül nincs szabadság.
Szabadság nélkül nem építhető tovább a hagyomány.
Kettőségek nélkül nem tudjuk értelmezni a világunk.
Ha megragadunk a kettőségekben, elpusztulunk, mi is, s ők is, előbb vagy utóbb.
A teljesség az Úrnál.
Lőnek, ha úgy érzik: igazságtalanul kevesebb jut nekik. Mért érzik úgy?
Megtagadni, föláldozni magát a másikért csak egy igaz keresztény képes. Honnan tudja, hogy mit tagadjon meg, ha meg nem ismeri azt?
A kivégzőosztag, megsemmisítő tábor, vagy még inkább az éhhalál küszöbén mi vajon megtesszük, lemondunk-é majd magunkról?
S mi lesz a gyerekekkel, a meg nem születettekkel?
Bízzunk a könyörületes Istenben, mert könyörületes urak s megbocsátó ellenük fegyvert fogók hagyomány és szabadság, értelmező kettőség s azt meghaladó egység, szerény mindennapi kenyér és buzgó lelkiség, önazonosság s önmegtagadás nélkül nincsenek? S lesznek-é valaha is, ha nem választhatók?
Megjegyzés küldése